TAMMIKUU 2021
VALINTOJA
FINELCin puheenjohtajistossa tapahtui muutoksia vuodenvaihteessa. Uusi Vaasa-Turku-Helsinki -kolmion puheenjohtajisto kiittää lämpimästi Rovaniemeä ja Ville Jakkulaa edellisen kauden luotsaamisesta. Puheenjohtajisto on aloitellut ensitöikseen verkostomme toimintakautta 2021–2024 koskevan toimintasuunnitelman laatimisen. Tavoitteenamme on piakkoin esitellä Suomen yliopistojen kieli- ja viestintäkoulutuksen yhteistyötä edistävän verkostotoiminnan askelmerkkejä seuraaville neljälle vuodelle. Mukana on jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain lainattuakin.
Muutos tarkoittaa varsinkin asiantuntijatyössä sitä, että on nähtävä vaivaa ja olisi löydyttävä mieluusti myös lisäaikaa pohdinnoille. Pienetkin muutokset voivat jäädä siksi tekemättä; jos vaikkapa tarvitsisi toisen tietokonenäytön niin tilaus on tehtävä, pömpeli on kytkettävä ja on vielä myös opeteltava rinnakkainen käyttö ennen kuin työ sujuvoituu.
Kaikenlaiset laaja-alaiset järjestelmämuutokset kesken lukukauden kiireiden ovat tästä syystä niitä kaikista ei-toivotuimpia juttuja. Parasta muutostoimintaa kielikeskuksen johtajan näkökulmasta on yhteinen kehittäminen, joka avaa uusia ja usein yllättäviäkin näkymiä ja mahdollisuuksia. Uuden aloittaminen ja uudella tavalla tekeminen vaatii rohkeutta päästää irti vanhasta ja epävarmuuden sietoa. Onnistumisesta kun ei ole varmaa takuuta. Voi todellakin epäonnistua, mennä ihan metsään tai vähintään komahtaa kantoon. Tässä kohtaa mielessä voi pitää, että jos epäonnistui niin tulipahan lisää kokemusta – ja että korjauksia voi tehdä.
Keväällä 2020 jokainen kielikeskuksessa työskentelevä kohtasi työssään muutoksen, jota emme todellakaan valinneet ja jota emme ehtineet valmistella emmekä pohjustaa etukäteen. Merkittävää on, että kielikeskusten kielten ja viestinnän opettajien vahva pedagoginen osaaminen on tunnistettu ja tunnustettu monin tavoin uudessa toimintaympäristössä. Kulunut vuosi on tarjoillut meille niin yllätyksiä kuin oivalluksiakin. Epämukavuusalueilla viipyilyt ovat tuottaneet harmaiden hiusten lisäksi onnistumisia ja uusia käytänteitä.
Omien vahvuuksien ja heikkouksien tuntemus on väistämättä syventynyt. Useammin kuin kerran on kukin meistä varmasti ollut ratkomassa kimurantteja haasteita ja tekemässä nopeita valintoja, jotta toisaalta opiskelijoiden opinnot ovat voineet edetä poikkeustilanteesta huolimatta ja toisaalta opettajana on selvinnyt työtehtävistä. Kokemustemme pohjalta on nyt aika alkaa pohtia, mitä näille valinnoille tapahtuu jatkossa. Tässä mietinnässä on tärkeää ottaa huomioon oppimisen erilaiset tavat ja polut sekä etsiä sen pohjalta joustavan mielekkäitä tapoja oppia ja opettaa kieliä ja viestintää laadukkaasti. Helpottaa päästä irti yhden vaihtoehdon moodista. Alkaa tuntua siltä, että vaikka mikä on pian mahdollista – kun ruutuajan rinnalle tulee taas muitakin vaihtoehtoja.
Valitsemisiin!
Nina Pilke
FINELCin puheenjohtaja
Vaasan yliopiston kielikeskus Linginnon johtaja