KESÄKUU 2023

FINELC-kesäblogi / sommarblogg / summer blog

“Greetings to all the dedicated language teachers of Finnish University Language Centres! As we approach the much-awaited summer break, it’s time to reflect on our accomplishments, recharge our spirits, and rejuvenate our teaching practices. The summer break provides an ideal opportunity to pause, relax, and prepare ourselves for the upcoming academic year.

Först och främst kan ni vara stolta över era framgångar. Ni har arbetat outtröttligt för att främja språkfärdighet, kulturell förståelse och intellektuell tillväxt hos era elever. Reflektera över framstegen som era elever har gjort och den påverkan ni har haft på deras akademiska resor. Fira era prestationer, både stora och små, och uppskatta den positiva inverkan ni har haft på otaliga liv.

Kesäloman koittaessa muistakaa myös huolehtia omasta hyvinvoinnistamme. Ottakaa aikaa levätä, rentoutua ja nauttia niistä aktiviteeteista, jotka tuottavat teille iloa. Olipa kyse sitten Suomen upeasta luonnosta tutustumisesta, syventymisestä kiehtovaan kirjaan tai rakkaista ihmisistä nauttimisesta, asettakaa itsestänne huolehtiminen ja uudistuminen etusijalle. Huolehtimalla itsestämme palaamme luokkiimme uudella energialla ja intohimolla.”

As a summer puzzle, you may inspect the paragraphs above and attempt to identify which markers show that they were generated by a large language model, namely, ChatGPT. The text generated is not perfect, but personally I can agree with the main points raised in the output. However, I would also like to extend this message to the administrative personnel and other experts who on their part make teaching and learning possible.

Ni kan också spela lite med översättnings verktyg och testa om de fungerar med de här korta avsnitt. I projektet 2Digi2, vi kommer att diskutera artificiella intelligens i augusti när vi kommer tillbaka från sommarledighet.

Kielimallit ja tekoäly ovat tulleet jäädäkseen ja niistä voi olla meille ja opiskelijoillemme runsaasti apua ja iloa. Ne avaavat monikieliseen viestintään ennen kokemattomia mahdollisuuksia ja meidän kannattaa niitä yhdessä tarkastella. Tarkasteluun kuuluu mahdollisuuksien pohtimisen lisäksi myös kriittisyys. Kielimallit voivat olla oikotie ja helpotus monessa kohtaa, mutta mikä jää tällöin ihmisen rooliksi ja mitä tämä tarkoittaa kielten opetukselle ja oppimiselle? Suuria kysymyksiä pohdittavaksemme, mutta nautitaan ensin kesästä!

Aurinkoisia kesäpäiviä toivotellen / Med soliga sommarhälsiningar / With sunny summer regards,

Lauri

Itä-Suomen yliopiston kielikeskuksen johtaja